Ispravan način formiranja safova
- Published in
- Kategorija: Namaz/ezan
- Štampa , E-mail
Pitanje:
Primijetio sam da prije namaza u nekim džamijama imami insistiraju da se safovi poravnaju i popune. Džematlije stanu rame uz rame i popune sva prazna mjesta, nakon čega imami donesu početni tekbir. U nekim džamijama, imami nakon ikameta odmah donesu početni tekbir. Često se desi da džematlije ostanu razdvojeni u safu. Primijetio sam da u džamijama u kojima na tepisima imaju ucrtane serdžade ljudi često stanu na ta obilježena mjesta, pa ostane slobodnog mjesta između njih. Možete li nam opisati kako se safovi formiraju i da li bi imami trebali upozoravati vjernike na tu situaciju?
Odgovor:
Safovi se formiraju počevši od imama. Kada s imamom u džematu klanja jedna osoba, ona će stati s njegove desne strane. Ako klanjaju dvije, stat će obje iza njega. Ukoliko ih ima više, saf se počinje formirati iza imama, a nakon toga širiti na desnu i lijevu stranu.
Formiranje safova je dužnost muktedija. Poželjno je da imam, kao osoba koja predvodi džemat i najbolje poznaje propise zajedničkog obavljanja namaza, upozori klanjače na potrebu uspostavljanja i popunjavanja safova, ali nije obavezan to činiti. Svjedoci smo da nekada muktedije, i nakon poziva imama i njegovih upozorenja, ne ispravljaju i ne popunjavaju safove.
Formiranje i popunjavanje safova se vrši shodno postojanju prostora za klanjanje, a ne na osnovu odvojenih (mobilnih) ili ucrtanih serdžada.
Ukoliko ima slobodnog prostora između klanjača, ali nedovoljno da ih u saf stane još, potrebno je da se oni približe jedan drugom, prema mogućnostima.
Allahov Poslanik je rekao: Najbolji među vama je onaj koji ima najmekše rame u namazu. (Ebu Davud, 672, i El-Bezzar, 5195). Pod riječima najmekše rame misli se na strpljivost prema klanjaču do sebe, kao i na blagost prema onome koji želi da popuni prazninu u safu, a izbjegavanje grubosti i sprečavanje toga popunjavanja.
Napominjemo da formiranje i popunjavanje safova ne zadire u suštinu namaza, nego su to radnje formalno-tehničke naravi i namaz je ispravan kako god se formirao saf. Mišljenje većine islamskih učenjaka jeste da je popunjavanje i ravnanje safova poželjno, ali nije stroga obaveza. (Više v.: A. Tuhmaz, Hanefijski fikh, 1/330, i El-Mevsu'a el-fikhijja el-kuvejtijja; Tesvijetus-saffi.)