Minimalan broj džematlija za klanjanje džume-namaza
- Published in
- Kategorija: Namaz/ezan
- Štampa , E-mail
Pitanje:
Imam vikendicu u selu u kojem postoji džamija, ali nema uvijek dovoljan broj džematlija za klanjanje džuma-namaza. Da li mi je u tom slučaju dozvoljeno propustiti džuma-namaz?
Odgovor:
Osnovna intencija i svrha džume namaza jeste da se na ovom sedmičnom zajedničkom ibadetu/obredu, koji spada u stroge islamske obaveze, okupi što veći broj džematlija/vjernika i vjernica. Zato se za obavljanje ovog namaza uvjetuju dodatni uvjeti u odnosu na redovne dnevno-noćne namaze kako bi se dodatno istakao status i značaj ovog namaz. U fikhskim djelima se, između ostaloga, navode karakteristike mjesta/naselja u kojemu se može organizirati klanjanje džuma-namaza. Imajući u vidu savremeni razvoj i brojnost ljudi u naseljenim mjestima, ulema je zauzela nešto fleksibilniji pristup kad je riječ o karakteristikama naselja u kojima se može organizirati klanjanje ovog namaza i samom broju prisutnih džematlija.
Što se tiče konkretnog slučaja o kojem se govori u pitanju, za očekivati je da džamija koja ima stalnog imama ima i svoj džemat, odnosno dovoljan broj džematlija za valjano obavljanje džume. Prema propisu u našem mezhebu, za valjano klanjanje džume dovoljno je prisustvo dvojice (stav Ebu Jusufa) ili trojice džematlija/muktedija (stav Ebu Hanife i Muhammeda), mimo imama. U slučaju da odnosna džamija/džemat nema stalnog imama, niti privremenog/honorarnog sa ovlaštenjem klanjanja džume, trebate otići u drugu džamiju u kojoj se klanja džuma i tu obaviti ovu islamsku dužnost. Ukoliko džumi, uz imama, prisustvuje samo jedan džematlija, a nisu u mogućnosti prispjeti na džumu u drugoj džamiji/džematu, oni će klanjati podne namaz, jer se uvjeti valjanosti džume nisu ispunili.