PROPISI O BAJRAMU I BAJRAM NAMAZU
PROPISI O BAJRAMU I BAJRAM NAMAZU (Es-Sejjid Sabiq)
Klanjanje bajram-namaza je propisano prve godine po Hidžri. Bajram-namaz je sunneti muekkede.1 I Allahov Poslanik je redovno klanjao bajram-namaze i naređivao bi ljudima i ženama da izađu na mjesto klanjanja. Po pitanju bajrama i bajram-namaza ukratko ćemo spomenuti sljedeće propise:
1. Okupati se, namirisati i obući najljepše odijelo
Džafer
b. Muhammed prenosi od svoga djeda da je Allahov Poslanik, s. a. w. s,
svakoga bajrama oblačio najljepše odijelo (jemenski ogrtač). Ovo
prenose Šafija i Begawi. Hasan es-Sebt je rekao: “Allahov Poslanik nam
je za bajrame naređivao da obučemo najljepše odijelo, da se namirišemo
najljepšim mirisom i da zakoljemo (kao kurban) najvrijednije što
imamo.” (Prenosi el-Hakim). U lancu prenosilaca ovoga hadisa nalazi
se i Ishaq b. Berzeh, koga Ezdi smatra slabim a Ibn Hibban pouzdanim
prenosiocem. Ibnu'l-Qajjim veli: "'Allahov Poslanik bi na bajrame
oblačio najljepše odijelo. Imao je poseban ogrtač kojeg je oblačio za
bajrame i petkom.
2. Pojesti nešto prije klanjanja namaza ramazanskog bajrama
Sunnet
je pojesti neparan broj hurmi prije izlaska radi klanjanja ramazanskog
bajrama, a kod kurbanskog bajrama jelo ostaviti do iza bajram-namaza,
a oni koji kolju kurban pojesti meso od svoga kurbana. Enes kaže:
"Allahov Poslanik ne bi izlazio da klanja ramazanski bajram prije nego
što bi pojeo hurmi i to neparan broj. " (Ahmed i Buhari) Od Burejde se prenosi da je rekao:
"Allahov Poslanik ne bi izlazio da klanja ramazanski bajram prije nego
bi nešto pojeo, a ne bi ništa jeo prije namaza kurbanskog bajrama sve
dok se ne bi vratio.” (Prenose Tirmizi, Ibn Madže i Ahmed, sa dodatkom
“pa bi jeo od svog kurbana"). U Muwetti se od Sejjida b. Musejjeba navodi: "Ljudi bi jedni drugima naređivali da nešto pojedu prije izlaska radi klanjanja ramazanskog bajrama.” Ibn Qudame kaže: “Po ovom pitanju mi ne znamo za razilaženje među učenjacima.”
3. Izlazak na musallu - mjesto gdje se klanja bajram-namaz
Dozvoljeno je bajram namaze obaviti u džamiji, međutim obaviti ih na musalli izvan naseljenog mjesta je vrijednije2 ukoliko ništa ne spriječava
obavljanje namaza npr. kiša i sl., jer je Allahov Poslanik bajram
namaze klanjao na musalli. Samo je jednom zbog kiše obavio
bajram-namaz u džamiji.Od Ebu Hurejre se prenosi da je jednom na bajram
padala kiša pa su sa Vjerovjesnikom, a. s., klanjali bajram-namaz u
džamiji. (Ebu Davud, Ibn Madže i el-Hakim) U lancu prenosilaca ovoga hadisa ima nepoznata osoba tako da el-Hafiz u Telhisu kaže da je sened ovoga hadisa slab, dok Zehebi odbacuje ovaj hadis.
4. Izlazak žena i djece na musallu
Izlazak iena - bile
one udate ili neuda te, stare ili mlade, ili u stanju mjesečnog ciklusa
– i djece, prilikom klanjanja bajram-namaza na musalli, ustanovljeno je
na osnovu hadisa od Ummu Atijje u kojem ona kaže: 'Naređivano je
neudatim ženama i onim u stanju mjesečnog cuklusa da izađu prilikom
klanjanja bajram-namaza kako bi prisustvovale dobru i dovi muslimana.
One žene u mjesečnom ciklusu izdvojile bi se na posebno mjesto
musalle.”(Muttefekun'alejh) Od Ibn Abbasa se prenosi da je Allahov
Poslanik, a. s., izvodio svoje žene i kćeri prilikom klanjanja
bajram-namaza. (Ibn Madže i Bejheqi) Također se od Ibn Abbasa prenosi
da je rekao: "lzašao sam sa Vjerovjesnikom, a. s., na ramazanski ili
kurbanski bajram, klanjao je, zatim održao hutbu a onda je otišao
ženama te ih posavjetovao, podsjetio i zapovijedio im da dadnu sadaku. " (Buhari)
5. Otići na bajram-namaz jednim a vratiti se drugim putem
Većina
islamskih učenjaka smatra da je lijepo na bajram-namaz otići jednim a
vratiti se drugim putem; ovo se odnosi na imama i muktedije. Od
Džabira, r. a., se prenosi da je rekao: “Allahov Poslanik bi na
bajram-namaz otišao jednim a vratio se drugim putem." (Buhari) Od Ebu Hurejre se prenosi da je rekao: "Allahov Poslanik se ne bi vratio istim putem kojim bi otišao na bajram-namaz."' (Ahmed, Muslim i T-irmizi) Također, dozvoljeno je otići i vratiti se istim putem. Ebu Dawud, el-Hakim i Buhari u svom Tarihu navode
da je Bekr b. Mubeššir izjavio: "Sa ashabima Allahovog Poslanika išao
sam na ramazanski i kurbanski bajram na musallu medinskom dolinom Batn
Bathan, pa kada bi sa Allahovim Poslanikom klanjali bajram-namaz
vraćali bi se svojim kućama istim putem.” Ibnu´s-Sikkin kaže da je ispravan send ovoga hadisa.
6. Vrijeme klanjanja bajram-namaza
Vrijeme
bajram-namaza je kada se sunce podigne koliko tri koplja u smjeru svoga
kretanja po do zevala. Ahmed b. Hasan el-Bena' navodi hadis od
Džundeba: -Vjerovjesnik, a. s., bi sa nama klanjao ramazanski bajram, a
sunce bi odskočilo koliko dva koplja, a kurbanski bajram kada kada bi
odskočilo
za jedno koplje. Imam Šewkani kaže da je ovaj hadis nešto najbolje
što se prenosi o određivanju vremena klanjanja bajram-namaza. U hadisu
se navodi i da je lijepo obaviti kurban-bajramski namaz nešto prije a
ramazanski-bajram namaz nešto kasnije. Ibn Qudame o ovome veli:
”Sunnet je nešto prije obaviti kurbanski bajram-namaz kako bi ostalo više vremena za klanje kurbana, dok je ramazanski bajram-namaz
sunnet klanjati kasnije kako bi ostalo više vremena za davanje
sadekatu'l-fitra. I po ovom pitanju ne znam za nesuglasja.”
7. Ezan i ikamet bajramskog namaza
Ibnu'l-Qajjim kaže: -Kada
bi Allahov Poslanik došao na musallu pristupio bi namazu, bez učenja
ezana i ikameta i poziva na zajednički namaz. Dakle, sunnet je da se oni ne uče.” Od Ibn 'Abbasa i Džabira se prenosi da su rekli: “Nije učen ezan za ramazanski
niti Kurban bajram-namaz.” (Muttefequn 'alejh) Muslim prenosi od
Ata'a da je rekao: “Obavijestio me je Džabir da se za ramazanski
bajram-namaz, kada istupi imam, ne uči ezan niti ikamet, niti se tada
poziva na namaz.” Od Sa'da b. ebi Weqasa se prenosi da je rekao: «Allahov
Poslanik je klanjaao bajram-namaz bez učenja ezana i ikameta. Održao
bi stojeći dvije hutbe rastavljajući ih jednim sjedenjem.” (Bezzar)
8. Nafila prije i poslije bajram-namaza
Nije
potvrdeno da bajram-namaz ima svoj sunnet prije ill poslije
bajram-namaza, jer ni, Poslanik, a. s., a ni njegovi ashabi nisu ništa
klanjali na musalli prije ili poslije bajram namaza. Ibn Abbas kaže:
“Na dan bajrama Allahov Poslanik je došao na musallu i klanjao dva
rekata, prije i poslije njih nije ništa klanjao.” Od Ibn Omera se
prenosi da je izašao na bajram-namaz, a prije ili poslije nije ništa
klanjao, te je spomenuo da je tako postupao Allahov Poslanik. Buhari
spominje da je Ibn Abbas nije volio klanjati prije bajram-namaza. Što
se tiče općenito nafile, Hafiz b. Hadžer u Fethu kaže
da zabrana nafile nije potvrđena nekim specifičnim dokazom, izuzev
ako se ona klanja u vremenu kada je pokuđeno klanjati.
9. Kome je ispravan bajram-namaz
Bajram-namaz
je ispravan muškarcima, ženama i djeci, bili oni putnici ili boravili
u svom mjestu, klanjali džematile ili pojedinačno3
u kući, džamiji ili musalli. Ako osoba zakasni u džemat, klanjat će po
sebi dva rekata. Buhari u poglavlju “Ko zakasni na bajram-namaz
klanjat će po sebi dva rekata, to će učiniti i žene i oni koji su
ostali u kućama - zbog Poslanikovih riječi: ’Ovo je blagdan sljedbenika islama’ - navodi
predaju da je Enes b. Malik naredio svom štićeniku Ibn ebi 'Utbetu da
ode (na bajram-namaz) u džamiju, ovaj je sakupio svoju porodicu i
sinove te (u kući)
klanjao, onako kako klanjaju stanovnici Misira. Ikrime kaže: “Sudanci
bi se okupili na bajram-namaz i klanjali bi za imamom dva rekata.”
'Ata' veli' da ako osoba zakasni na bajram-namaz, klanjat će (po sebi)
dva rekata.
10. Bajramska hutba
Održati
kao i slušati hutbu poslije bajramskog-namaza je sunnet. Od Ebu Se'ida
se prenosi da je rekao: “Allahov Poslanik, a. s., kada bi izašao na na
musallu radi klanjanja ramazanskog ili kurbanskog bajram-namaza, prvo s čime bi počeo je namaz ,
zatim bi se okrenuo i ustao prema ljudima, koji bi sjedili u svojim
safovima, te ih savjetovao, oporučivao im i naređivao. Ukoliko je želio
da jednu skupinu vojnika isturi kao izvidnicu; naredio bi i njima nešto
i otišao.” Ebu Se'id dalje kaže: Ljudi su neprestano ovako postupali
sve dok se nije pojavio Merwan, zapovijednik Medine, na bajram-namaz.
I tada mi dođosmo na musallu, kad ono - minber -
kojeg je napravio Kesir b. Salt. I kada zapovijednik htjede da se popne
na minber prije namaza, ja ga povukoh za odjeću a on mene odgurnu, te
se ipak ispe na minber i održa hutbu prije namaza. Poslije mu rekoh:
'Allaha mi, vi promjeniste propis!' On odgovori: 'Ponestalo ti je
znanja, o Ebu Se'ide!" Ono što znam, tako mi Allaha, bolje je od onoga
što ne znam!' - uzvratih mu. On potom reče: 'Ljudi nisu s nama sjedih poslije namaza pa neka to čine makar prije namaza.” (Muttefequn ’alejh) Prenosi se od Abdullaha b. Sa'iba slijedeće. 'Klanjao sam bajram-namaz s Allahovim Poslanikom, a. s., i kada je završio sa ktanjanjem reöe: 'Mi ćemo držati hutbu, pa ko želi da ostane i sjedi da sasluša hutbu neka ostane, a ko želi da ide, neka ide.” (en-Nesa'i, Ebu Dawud i Ibn Madže)
Newewi
kaže da su slabe predaje koje govore o tome da za bajram-namaz imam
drži dvije hutbe koje se rastavljau kraćim sjedenjem. Ništa nije
potvrđeno o ponavljanju hutbi.
Hutbu je lijepo početi sa zahvalom
Allahu dž. š. jer nije zapamćeno od Poslanika, a. s., da je nekim
drugim riječima počinjao hutbu. Ibnu l-Qajjim veli: "Allahov Poslanik,
a. s., bi svaku hutbu počinjao zahvalom Allahu, dž.. š, i od njega
nije upamćen ni jedan hadis da je bajramske hutbe počinjao tekbirom.
Samo Ibn Madže u svom Sunenu prenosi od Sei’da, Poslanikovog mujezina, da je Vjerovjesnik, a. s. učio tekbir između
dvije (džumanske) hutbe, a na bajramskim hutbama bi donosio više
tekbira. Ovo ne znači da je on počinjao hutbe tekbirima. Učenjaci se
razilaze po pitanju otpočinjanja bajramskih hutbi kao i hutbe prilikom
dove za kišu (istisqa'). Jedni
vele: treba donijeti dva tekbira; drugi kažu da se hutba prilikom dove
za kišu otpočinje istigfarom; treći pak smatraju da bajramske hutbe
treba početi sa hamdelom. Šejhu’l-islam
Teqijjuddin zaključuje: 'Sve je ovo ispravao, jer je Allahov Poslanik,
a. s., rekao: 'Svaki posao koji se ne započne sa zahvalom Allahu je
krnjav.' Allahov Poslanik je svaku hutbu počinjao sa zahvalom Allahu. Što se tiče mišljenja mnogih šerijatskih pravnika - da je Poslanik hutbu pnlikom dove za kišu započinjao istigfarom a bajramske hutbe tekbirom -
oni nemaju u tom pogledu dokaz u sunnetu Allahovog Poslanika, zapravo
u sunnetu se prenosi suprotno: džumansku hutbu Poslanik je otpočinjao
sa el-hamdulillah.
11. Kako postupiti ako se bajram-namaz ne klanja prvi dan Bajrama
Ebu
'Umejr b. Enes kazuje od ensarije ashaba 'Amumeta: 'Bilo je oblačno i
nismo primijetili mlađak mjeseca ševvala. Krajem toga dana dođe jedna
skupina ljudi i potvrdi Allahovom Poslaniku da su oni jučer
primijetili mlađak, pa je Poslanik naredio ljudima da se omrse toga
dana i da sutradan izađu i klanjaju bajram-namaz.” (Ahmed, en-Nesa'i i
Ibn Madže -
sa ispravnim senedom) U ovom hadisu je dokaz za one koji kažu da
ukoliko se desi da jedna skupina ljudi, zbog nekih razloga, propusti
klanjati bajram-namaz prvoga dana bajrama oni će izaći i klanjati
sutradan.
12. Igra, zabava, pjevanje i jedenje u bajramskim danima
Dozvoljena
igra, umjerena zabava i lijepo pjevanje jesu islamska znamenja koje je
Uzvišeni Allah propisao u bajamskim danima da bi se tijelo ojačalo a
duša odmorila. Enes kaže: “Kada je Allahov Poslanik došao u Medini
Medinlije su
imali dva dana u kojima su održavali svoje igre, pa Poslanik reče:
“Allah vam je ta dva dana zamijenio boljim danima: ramazanskim i
kurbanskim bajramom.” (en-Nesai i Ibn Hibban sa ispravnim senedom) ’Aiša
r. a. je rekla: «Abesinci bi se Bajramom igrali kod Allahovog Poslanika
a ja sam ih, oborivši glavu uz rame, posmatrala iznad njihovih ramena dok
mi nije dosadilo pa bih otišla.” (Ahmed, Buhari i Muslim) Od ’Aiše se
također prenosi slijedeće: “Ušao je Allahov Poslanik, a. s., a kod
mene su bile dvije sluškinje koje su pjevale o Bu'asu.4 Poslanik je prilegao na postelju okrenuvši svoje lice. Zatim uđe
Ebu Bekr i koreći me kaza: 'Zar šejtanske frule kod Vjerovjesmika, a.
s.!' Poslanik se okrenu Ebu Bekru i reče: 'Pusti ih!' Kada osjetih da
Poslanik ne obraća pažnju na njih, dala sam im znak da izađu. Također
bi se Abesinci u u danima bajrama igrali i zabavljali sa kopljima i
štitovimna, pa me je Vjerovjesnik upitao: ’Želiš da ih gledaš?' 'Da, želim' – odgovorih. Onda me je postavio iza sebe, a ja sam naslonila svoj obraz uz njegov, te im reče: 'Samo nastavite, o Benu Erfide!'5 Kada mi je dosadilo, Poslanik mi se obrati:'Je li ti dosta, Aiša?' Rekoh: 'Jest.' 'E, onda idi,' - reče. El-Hafiz u svom Fethu navodi
od Ibn Suradža predajnim lancern od Ebi ez-Zinada, ovaj od 'Urweta, a
on od ’Aiše da je Allahov Poslanik rekao: “Neka znaju jevreji Medine
da i mi u našoj vjeri imamo trenutke odmora. Ja sam poslat sa čistom
nepatvorenom vjerom.” U Ahmedovoj i Muslimovoj zbirci hadisa nalazi se
i hadis kojeg prenosi Nubejše: “Dani Kurban-bajrama su dani jela, pića
i sjećanja na Allaha, dž. š.”
13. Čestitanje Bajrama
Od
Džubejra b. Nufejra se prenosi da je rekao: "Ashabi Allahovog
Poslanika, a. s., kada bu se sreli na dan Bajrama, jedni drugima bi
čestitali riječima: “Tekabbel minna we minke - Neka Allah primi on nas i od vas!” Hafiz kaže da je sened ovoga hadisa dobar (hasen).6
14. Učenje tekbira u bajramskim danima
Tekbir u danima bajrama je sunnet; o ramazanskom bajramu Allah, dž. š. kaže:"... i da navršite postom totiko dana, i da veličate Allaha zato jer vam je On ukazao na pravu Stazu, i da budete zahvalni!” (el-Beqare, 185) a o Kurban-bajramu: «I Allaha u danima određenim, spominjite vi!7 (el-Bekare, 203) – “Tako ih je On potčinio vama da biste Allaha veličali zato što vas On uputi!” (el-Hadždžd, 37)
Većina uleme smatra da se tekbiri prilikom ramazanskog bajrama uče od vremena izlaska iz kuće na bajram-namaz pa do početka hutbe. O tome je preneseno slabih hadisa, iako su, po tom pitanju, ispravni predajni lanci od Ibn mera i drugih ashaba. El-hakim kaže da je – prema hadiskim autoritetima – u tom periodu učiti tekbire. To je mišljenje malika, Ahmeda, Ishaka i Ebu Sewra. Oni kažu da će se tekbiri učiti kada se ugleda mlađak uoči ramazanskog bajrama pa dok se ne izađe na bajram-namaz, odnosno dok se imam ne ispne ma minber.
Kod Kurban-bajrama tekbiri se uče od sabaha dana 'Arefata i tokom bajramskih dana, a to su: 11., 12. i 13. zu'l-hidždže. El-Hafiz u Fethu kaže: “O tome nije prenesen hadis od Allahovog Poslanika. Najispravnije je ono što se navodi od ashaba, a prema riječima Alije i Ibn Mes'uda, r. a., da se tekbiri uče od sabaha dana Arefata pa do ikindije zadnjeg dana Kurban bajrama. Ovo bilježi Ibnu'l-Munzir i drugi. Ovo su prihvatili Šafija, Ahmed, Ebu Jusuf i Muhammed, a to je mišljenje i Omera i Ibn Abbasa, r.a.
Tekbiri prilikom Kurban-bajrama nisu propisani samo u određenom vremenu, zapravo njih je lijepo učiti što više tokom tih dana. Buhari prenosi: "Omer, r. a., bi učio tekbire u svom šatoru i to bi čuli oni u džamiji pa bi ih i oni počeli učiti kao i svijet u čaršiji, sve dok se Mina ne bi zaorila tekbirima. Omerov sin je isto tako učio tekbire na Mini, iza namaza, u postelji, u šatoru, na sijelima i svim prolazima. Mejmuna je uäčila tekbire na Kurban-bajram a slijedile bi je ostale žene. Ibn Osman i Omer b. 'Abdulaziz bi provodili noći Kurban-bajrama u džamiji sa drugim ljudima. Hafiz kaže: "Ove predaje potvrđuju da su se tekbiri učili za Kurban-bajram poslije namaza i u drugim situacijama. Razlike medu učenjacima se pomaljaju samo u tome u kojim se to situacijama oni uče i ko ih uči. Tako jedni kažu da se tekbiri uče samo poslije namaza; drugi kažu da se uče samo kod farz-namaza a ne i kod nafila; treći vele da ih uče samo muškarci, ne i žene, jedni vele da se oni uče samo kada se klanja džematile, ne i pojedinačno, uči ih samo imam, ne i muktedije; uči ih samo onaj ko je u stalnom mjestu boravka (muqim), ne i putnik (musafir); uče ih oni koji su u gradovima, ne i oni koji su na selu. Ono što je prenijeo Buharija obuhvata sve spomenute situacije, a predaje koje navodi to i podupiru.8
Ima više formi tekbiri-tešrika, a najvjerodostojnija je ona koju 'Abdur-rezaq ispravnim senedom prenosi od Selmana: ”Donosite tekbir riječima: 'ALLAHU EKBER, ALLAHU EKBER, ALLAHU EKBER KEBIRA.' Ibn Omer i Ibn Mes'ud su učili: “ALLAHU EKBER, ALLAHU EKBER, LA ILAHE ILLELLAH, WALLAHU EKBER, ALLAHU EKBER, WE LILLAHI'L-HAMD (Allah je najveći, Allah je najveći. Nema drugog božanstva osim Allaha, Allah je najveći. Svaka hvala i pohvala Allahu pripadaju!)”
(Iz knjige: Fiqhu's-sunne, I, el-Feth lil'ilam el-'arebi, Kairo, 1990, 277-285.)
Prijevod s arapskog jezika : Almir Fatić
----------------------------------
Bilješke:
1 Ovo je stav šalijske pravne škole kojoj autor pripada. Stav hanefijske pravne škole kojoj pnpadaju bosanski muslimani je da je klanjanje Bajram-namaza vadžib. (nap. Prev.)
2 Izuzimajući grad Mekku, jer je vrijednije obaviti bajram-namaze u Mesdžidu'l-Haramu.
3 Prema hanefijskom mezhebu bajram-namaz se klanja u džematu, kao i džuma namaz, i ne može se klanjati pojedinačno. (nap. Prev.)
4 Jevmu'l-Bu'as je bio poznati dan kod Arapa u kojem se dogodila bitka između medinskih plemem Ewsa i Hazredža
5Naziv za Abesince
6 Dozvoljeno je i na neki drug način čestitati Bajram kao što je npr. kod nas u Bosni uobičajeno riječima: Bajram šerif mubarek olsun - Neka vam je blagoslovljen Bajram. (nap. prev.)
7 Ibn Abbas kaže da su to dani Kurban-bajrama. (Buhari)
8 Prema
henefijskom mezhebu, dužnost je učiti tekbire u dane Kurban-bajrama od
sabaha na Dan Arefata do ikindije posljednjeg dana Kurban-bajrama (Ebu
Jusuf i Muhammed). Tekbir se uči poslije farza, u džematu, a i kao
muktedija, uče ga i žene kao i musafir. (nap. prev.)