Hutba reisu-l-uleme u Begovoj džamiji
- Published in
- Kategorija: Reisu-l-ulema
Sarajevo, 4. mart 2011. (MINA) - Reisu-l-ulema dr. Mustafa Cerić danas je u Gazi Husrev-begovoj džamiji u Sarajevu imamio džumu namaz i održao hutbu.
MINA u cijelosti prenosi hutbu reisu-l-uleme:
إن الحمد لله، نحمده و نستعينه و نستغفره، و نعوذ بالله من شرور أنفسنا و سيّئات أعمالنا، من يهد الله فلا مضلّ له، و من يضلله فلا هادي له، و أشهد أن لا إله إلاّ الله وحده لا شريك له, و أشهد أن محمداً عبده و رسوله. قال تعالي: يُؤتِي الْحِكْمَةَ مَن يَشَاء وَمَن يُؤْتَ الْحِكْمَةَ فَقَدْ أُوتِيَ خَيْرًا كَثِيرًا وَمَا يَذَّكَّرُ إِلاَّ أُوْلُواْ الأَلْبَابِ.
Draga braćo i sestre,
Nikome nikada nije, a niti će, poći za rukom da izbroji sve stvoreno u ovom nepreglednom kosmosu kojeg Uzvišeni Allah, Stvoritelj, stalno proširuje: وَالسَّمَاء بَنَيْنَاهَا بِأَيْدٍ وَإِنَّا لَمُوسِعُونَ - Pogledaj ovaj kosmos kojeg smo Mi napravili svojim rukama i kojeg Mi stalno proširujemo! (51:47), još nešto, Uzvišeni Allah napominje: - ... zar oni ne vide da smo Mi stalno prisutni na Zemlji i da Mi Zemlju s krajeva njezinih kratimo, pa zar oni doista misle da su apsolutni pobjednici?! (21:44).! أَفَلَا يَرَوْنَ أَنَّا نَأْتِي الْأَرْضَ نَنقُصُهَا مِنْ أَطْرَافِهَا أَفَهُمُ الْغَالِبُونَ .
Subhanallah! Neka je slava i hvala Allahu Svemogućem koji nije ostavio ovaj kosmos da bude prazan, već ga je ispunio živim bićima i neživim stvarima koje nije moguće nabrojati: - Sve što ste tražili, Allah vam je dao, i ako biste sve te blagodati htjeli brojati, ne biste ih mogli nabrojati. Pa, čovjek je, uistinu, nepravedan i nezahvalan! (14:34) - kaže Uzvišeni Allah. وَآتَاكُم مِّن كُلِّ مَا سَأَلْتُمُوهُ وَإِن تَعُدُّواْ نِعْمَتَ اللّهِ لاَ تُحْصُوهَا إِنَّ الإِنسَانَ لَظَلُومٌ كَفَّارٌ .
Naravno, onaj koji je sve to stvorio, zna sve to i nabrojati: - Sve smo Mi to u Knjizi jasno nabrojali (36:12) - kaže Uzvišeni Allah وَكُلَّ شَيْءٍ أحْصَيْنَاهُ فِي إِمَامٍ مُبِينٍ .
Čovjek je samo jedno od Allahovih stvorenja, koje se razlikuje od ostalih živih bića i neživih stvari u kosmosu po svojoj sposobnosti da misli, da govori, da računa, da piše, da crta, da radi, da gradi, ali i da ruši i kvari red i poredak u ovom kosmosu. Dakle, za razliku od životinjskog svijeta, čovjek ima razum koji mu omogućuje da zna kako da mu ostala živa bića i nežive stvari služe za njegove potrebe i njegov užitak.
No, pošto je čovjekov razum ograničen pa zato nije u stanju da shvati cijeli smisao kosmosa, kao ni svoj položaj u njemu, Uzvišeni Allah mu je ponudio milost hikmeta (mudrosti), koja je viša, šira i dublja od njegovog razuma ne bi li, doista, vladao nad živim i neživim svijetom i ne bi li u tome uživao zadovoljavajući svoje ljudske potrebe. - Uzvišeni Allah daje mudrost kome hoće, a onaj koji mudrost dobije, dobio je veliko dobro, koje znaju cijeniti samo pametni ljudi! - kaže Allah, dž.š.
يُؤتِي الْحِكْمَةَ مَن يَشَاء وَمَن يُؤْتَ الْحِكْمَةَ فَقَدْ أُوتِيَ خَيْرًا كَثِيرًا وَمَا يَذَّكَّرُ إِلاَّ أُوْلُواْ الأَلْبَابِ.
Životinjama nije ponuđena ta mudrost zato što životinje nemaju moć da mudrost prihvate i nemaju dar slobode.
Životinje žive u svojoj predodređenoj prirodi i ništa ne mogu mijenjati, kao što to, u određenoj mjeri, čovjek može mijenjati u prirodi na bolje ili na gore, ovisno o stepenu njegove pameti, odnosno mudrosti ili gluposti.
Svijest da se razlikuje od životinje zato što ima pamet i misao koju životinja nema, čovjeka navodi da svoje razumne, odgovorne ili mudre postupke uspoređuje sa evlijama i muttekijama, moralnim ljudima, dok svoje nerazumne, neodgovorne ili glupe postupke upoređuje sa magarcima i majmunima.
U ljudskom govoru magarac je metafora za glupog, a majmun za neodgovornog čovjeka. No, da li je to baš tako? Da li je magarac baš toliko glup? Nije li čovjek nepravedan prema magarcu ako se zna da je magarac pouzdan vodič čovjeku u pustinji, da je najotporniji u teškim uvjetima, da među magarcima nema AIDS-a, da magarac ne jede travu koja opija, da između vode i alkohola magarac bira vodu, jer životinje nemaju potrebu da traže sreću u opijanju, nemaju potrebu da piju alkohol koji, kao što nam ovih dana javlja Svjetska zdravstvena organizacija (WHO), uzrokuje 4 posto ljudske smrti širom svijeta, što je više od smrti koju uzrokuju bolesti AIDS-a, tuberkuloze i nasilja.
Više od dva miliona ljudi umire svake godine od bolesti koje uzrokuje alkohol. Alkohol je postao posebno smrtno-rizičan faktor za muškarce od 15. do 59. životne dobi - navodi Svjetska zdravstvena organizacija u svom izvještaju pod naslovom „Global Status Report on Alcohol and Health" (Globalni statusni izvještaj o alkoholu i zdravlju).
Nadalje, alkohol uzrokuje 60 vrsta bolesti i ranjavanja, kao što su ciroza jetre, epilepsija, trovanje, saobraćajne nesreće, nasilje na ulici i u porodici te više vrsta raka. Konzumiranje alkohola nije isto u svim zemljama i regionima u svijetu. Alkohol se troši najviše u razvijenim zemljama a najmanje u Sjevernoj Africi i južnoj Aziji gdje su muslimani većina - tvrdi Svjetska zdravstvena organizacija.
Nadati se da će većina muslimana u svijetu, pa i kod nas, ostati dosljedna bezalkoholnoj kulturi i da još uvijek nije došlo vrijeme za koje Alejhisselam kaže, kao što prenosi ibn Madže:
ليَشربنّ الناس من أمتي الخمر يسمّونها بغير اسمها يعزف علي رؤوسهم بالمعازف والمغنيات يخسف الله بهم الارض.
- Doći će vrijeme u kojem će neki ljudi iz mog ummeta piti vino nazivajući to drugačijim imenom da bi sakrili sramotu i tražit će da im se svira i pjeva do te mjere da će u zemlju propasti!
Ovo Alejhisselamovo proročanstvo treba shvatiti kao upozorenje šta se može dogoditi muslimanima ako izgube pamet zbog bilo kojeg opijanja i zbog bilo čega što je izvan tewhīda, kao temeljnog uvjeta za uspjeh na ovome i spas na drugome svijetu.
Budući da se, kao što nam je Alejhisselam rekao, muslimani nikad neće složiti oko dalāleta (krivovjerstva), onda su sadašnja događanja u muslimanskom svijetu neki znak na koji cijeli svijet treba da obrati pažnju.
Nije slučajno da se baš na početku dvadeset prvog stoljeća muslimani bude i traže slobodu mišljenja i govora, traže slobodu od straha i bijede.
Predugo ovim svijetom vladaju ideologije, koje nisu bile, niti su sada, u stanju istinski odgojiti ljude sa moralnim vrijednostima i ljudskim vrlinama.
Ideologiju komunizma uništila je nasilna kolektivizacija i „uravnilovka" naroda; ideologiju liberalizma ili igru bez granica u međuljudskim i međunarodnim odnosima razotkriva sadašnje opće sukobljavanje unutar narodnih političkih zajednica, kao i međunarodnih državnih blokova.
Namećući vječito neprincipijelno nadmetanje među ljudima, narodima i državama, ideologija liberalizma je dovela ljude, narode i države širom svijeta u stanje teške, gotovo neizlječive bolesti.
Jasno se pokazuje da su teze o tome da je briga svakog pojedinca samo za vlastito dobro najbolji put do ostvarenja zajedničkog ili općeg dobra, te da je uspostava slobodnog svjetskog tržišta jedina garancija uspostave vječnog mira i njegovog očuvanja, puka utopija.
Dakle, sve više postaje jasno da su to pogrešni putevi kako za pojedinca tako i za društva, pa je stoga svijest o potrebi za alternativom sve snažnija i sve glasnija. A kad ljudi shvate da im je potrebno alternativno ponašanje, onda dolazi do revolucije koju bih nazvao „duhovnom revolucijom" kao najvećim izazovom za 21. stoljeće.
Baš tako, u muslimanskom svijetu je na sceni „duhovna revolucija", kao ideja o slobodi mišljenja i govora, kao ideja o slobodi od straha i bijede.
To je ideja ili zamisao koja treba da ima smisao ili svrhu koju valja postići držeći se uzvišenog načela da su svi ljudi Allahova stvorenja i da svi ljudi zaslužuju život dostojan čovjeka, a to je islamska ideja ili islamsko načelo kojeg treba osloboditi od ideologije ili ideologija koje ponižavaju ljudsku čast i dostojanstvo.
Jer, ideologija kad postane temelj sistema ljudskih vrijednosti, predstavlja program, kojeg se nameće ljudima da ga provode bez osjećaja za smisao i svrhu. Ako u takvom slučaju društvena praksa ne vodi ostvarenju smisla, nju se mora mijenjati, jer postaje zaprekom ostvarenja ljudskog smisla.
Zato i mi ovdje treba da razlikujemo ideju o zajedničkom životu od ideologije, koja nam oduzima pravo slobode na vlastiti smisao života.
Allahu Svemoćni, osnaži nas u našoj namjeri da samo Tebi služimo!
Allahu Sveznajući, pouči nas smislu i svrsi ovozemaljskog života i pokaži nam pravi put do uspjeha i do spasa!
Allahu Milostivi, budi nam milostiv uvijek i na svakom mjestu!